Helt overordnet har jeg fokus på læring, udvikling og trivsel gennem hele dagen - særligt gennem leg. Det kan være både individuelle eller fælleslege. Nogle gange startet af mig, andre gange af børnene selv.
Vi skal I store træk samarbejde om madlavning og oprydning, da jeg synes der er meget læring i begge dele - forventning til børnenes deltagelse er selvfølgelig ud fra deres kompetencer.
Hverdagen er som udgangspunkt bygget op med faste rammer og rutiner, og dette understøttes ved, at hver dag i ugen har et lille tema. Nogle dage bliver temaet kun let berørt og andre dage vil det fylde mere. Temaerne er selvfølgelig kun vejledende for dagene. Hver dag tilpasses med hvad stemningen og behovet er til, og temaerne bruges på kryds og tværs ugen igennem.
Hverdagen er som udgangspunkt bygget op med faste rammer og rutiner, og dette understøttes ved, at hver dag i ugen har et lille tema. Nogle dage bliver temaet kun let berørt og andre dage vil det fylde mere. Temaerne er selvfølgelig kun vejledende for dagene. Hver dag tilpasses med hvad stemningen og behovet er til, og temaerne bruges på kryds og tværs ugen igennem.
-
Musik MandagDet er altid dejligt at starte mandag formiddag med at sidde i rundkreds og synge eller spille på instrumenter. Det kan være at vi hører musik og starter en dansefest.
-
Tilberede TirsdagVi laver alle mad sammen i køkkenet, hvor børnene hjælper til og har medindflydelse på menuen.
-
Opleve OnsdagTypisk skal vi ud og opleve noget om onsdagen. Det kan være en dagstur eller blot en gåtur - fælles er at vi skal udenfor og opleve noget nyt.
-
Tumle TorsdagEn dag med fokus på motorik og tumleleg. Det kan være at vi laver en forhindringsbane i stuen, går på line på en træstamme i skoven, hopper på trampolin, øver os på at bruge rutsjebanen i haven eller noget helt fjerde.
-
Føle FredagDet er vigtigt at udforske, sanse og føle; fingermaling, lege med farvet ris, puste sæbebobler, grave i sandkassen, komme perler på snor eller i sorteringskåle, fodbad, modellervoks og meget meget mere.